Thursday 15 March 2018

PENDIDIKAN MATEMATIK AWAL KANAK-KANAK


Definisi Matematik Awal
  1.  Penguasaan matematik awal oleh murid-murid penting kerana ia merupakan asas untuk membantu murid-murid memahami konsep matematik.
  2. Pembelajaran matematik awal yang diperolehi pengalaman langsung dalam suasana mengembirakan akan dapat memupuk minat murid untuk mempelajari matematik.
  3. Terdapat pelbagai kaedah, strategi, dan mendapat dalam pengajaran dan pembelajaran matematik awal di peringkat pra sekolah.
  4. Fasa perkembamgan matematik bermula daripada pengalaman berkaitan benda-benda konkrit atau objek yang mengandungi kuantiti dan kualiti seperti warna, saiz, dan bentuk sebelum peringkat bergambar dan simbolik.
  5. Matematik selalunya didefinisikan sebagai pembelajaran atau kajian mengenai corak struktur, perubahan dan ruang, atau dengan kata lain, kajian yang menangani nombor dan gambar rajah.


PRA NOMBOR 

Terbahagi kepada enam iaitu :
  1.  Pengelasan
  2. Perbandingan
  3. Seriasi
  4. Padanan satu sama satu
  5. Pola 
  6. Keabadian 

PENGELASAN 
  1. Pengelasan adalah mengumpul objek dalam kelas atau sub kelas berdasarkan ciri-ciri yang jelas.
  2. Tujuannya untuk memastikan murid dapat membezakan dan mengumpulkan objek berdasarkan kesamaan dan perbezaan.
  3. Kanak-kanak akan diperkenalkan dengan cara menyusun mengikut susunan mudah dan mengumpulkan mengikut bentuk, saiz, warna, corak dan fungsi.
  4. Aktiviti yang boleh dijalankan adalah dengan mencampur semua barang-barang bersama.
  • Kanak-kanak perlu mengasingkan gambar-gambar tersebut dalam kumpulan atau set yang berbeza.
  • Aktiviti pengelasan adalah proses penting untuk membentuk konsep nombor.
  • Proses pengelasan perlu melalui beberapa tahap iaitu :
  • -Memilih dan membanding.
  • -Mengumpul
  • -Memilih semula
  • -Mengasingkan kumpulan
  • -Memilih objek berdasarkan fungsi, kegunaan, atau konsep.


PERBANDINGAN
  1. Adalah proses mengaitkan antara dua benda menggunakan ciri tetentu sebagai asas perbandingan.
  2. Perbandingan berlaku apabila kita membandingkan ciri-ciri, kuantitatif dan kualitatif dua objek.
  3. Contoh perbandingan :
  • Ukuran 
            - Panjang : Pendek











         


               - Tinggi : Rendah













       





                       - Tebal : Nipis















  •  Saiz 
             - Besar - kecil












  •  Berat 
             -  Berat - ringan






  • Bilangan/kuantiti 
             -  Banyak - sedikit
















  • Jenis objek

SERIASI 
  1. Seriasi merupakan susunan lebih dari dua objek mengikut turutan berdasarkan kreatiria yang jelas.
  2. Tujuannya adalah untuk memastikan susunan turutan yang betul.
  3. Contoh seriasi :
  • Menyusun mengikut pola urutan
               Kecil - besar, nipis - tebal, rendah - tinggi, pendek - panjang, sempit - luas.
  • Menyusun objek mengikut ciri

PADANAN SATU DENGAN SATU 
  1. Padanan satu dengan satu adalah hubungan berkaitan satu dengan satu antara objek yang sama tau berbeza.
  2. Proses memadan bermula daripada konsep memadan objek dengan objek mengikut warna, saiz, bentuk, bilangan, pasangan dan sebagainya, objek dengan nombor dan nombor dengan nombor.
  3. Contoh padanan satu dengan satu :
  • Memadan benda yang berpasangan yang sama seperti kasut.
  • Memadan benda yang berpasangan tetapi tidak sama seperti garfu dengan sudu.
  • Memadan bilangan yang sama.
  • Memadan bilangan objek dengan simbol nombor

POLA 
  1. Salah satu aspek dalam matematik adalah mengkaji pola.
  2. Contohya, dalam kehidupan seharian kita, ada waktu siang dan waktu malam.
  3. Terdapat 4 cara bagaimana konsep pola boleh dikembangkan dalam diri murid :
  • Meniru pola.
  • Menyambung pola
  • Melengkapkan pola
  • Membina pola sendiri 

KEABADIAN 
  1. Ketekalan merupakan satu aspek yang boleh dikaitkan dengan jisim, isipadu, dan keluasan
  2. Tujuan konsep keabadian di perkenalkan adalah untuk memastikan murid-murid memahami ketekalan jisim dan ispadu walupun diletakkan, disusun atau diatur di tempat atau keadaan yang berbeza.

OPERASI TAMBAH 
  1. Operasi tambah merupakan gabungan antara dua set objek
  2. Guru boleh menggunakan pendekatan (gambar, simbol) ketika mengajar operasi tambah
  3. Contoh operasi tambah :
  • Menggunakan objek konkrit
  • Menggunakan bahasa yang betul 
            3+5 = 8
      - Tiga tambah lima sama dengan lapan
  • Menggunakan gambar untuk memwakili nombor-nombor tersebut
  • Menggunakan simbol untuk mewakili operasi tersebut
                   +        = 

OPERASI TOLAK 
  1.  Operasi tolak merupakan beberapa makna atau pengertian seperti berikut :
  • Memisahkan atau mengurangkan kuantiti daripada satu kuantiti keseluruhan dan melihat baki yang tinggal
  • Membandingkan dan mencari perbezaan melibatkan dua kuantiti dan melibatkan perbezaan 
  • Berapa lagi yang diperlukan, melibatkan satu kuantiti keseluruhan yang mana satu bahagian telah di ketahui dan kita perlu ketahui bahagian yang tinggal

No comments:

Post a Comment

RUJUKAN GERAK KERJA KREATIF PERINGKAT AWAL KANAK-KANAK, DIKARANG OLEH YASMIN HUSSAIN(PhD) DAN NOORLIAN ISHAK MATEMATIK AWAL KANAK-KANAK,...