Maksud Seni :
- Seni membawa maksud yang terlalu subjektif kepada setiap individu.
- Seni boleh merangkumi kepada seni tari, seni lukis, seni muzik, dan lain-lain.
- Seni visual adalah hasil karya seorang individu dengan menggunakan pelbagai teknik seperti melukis, mewarna, mencantum, menampal, dan sebagainya.
Peranan Pendidikan Seni Visual dalam Perkembangan Awal Kanak-kanak
- Kanak-kanak dilahirkan dengan memiliki sifat-sifat yang dinamik dan berkembang mengikut fitrah semula jadi proses tumbesaran manusia.
- Pendidikan seni berfungsi sebagai alat komunikasi dalam kehidupan kanak-kanak.
- Peranan pendidikan seni dalam perkembangan kanak-kanak boleh dibahagikan kepada 5 aspek iaitu :
- Aspek Kognitif
- Aspek Fizikal
- Aspek Sosial dan Emosi
- Aspek Kreativiti
- Aspek Persepsi
- Penganjuran aktiviti pendidikan seni yang tersusun dan terancang dapat melahirkan kanak-kanak yang mempunyai keupayaan menyelesaikan masalah serta mampu membuat keputusan yang bijak.
- Lebih menekankan penggunaan alatan yang meberikan satu bentuk latihan berkesan kepada perkembangan otot dan koordinasi mata dan tangan kanak-kanak.
- Latihan dan projek yang bersifat terbuka, memberi kebebasan kreativiti kanak-kanak walupun belum mengutamakan penghasilan terakhir.
- murid boleh ditingkatkan dan ditajamkan melalui penggunaan pancaindera dan deria apabila mereka memerhati keadaan sekeliling.
- Kanak-kanak juga dapat meluahkan perasaan dan berkomunikasi sewaktu menghasilkan karya seni.
1. Peringkat Contengan/Scribbling (2 hingga 4 tahun)
- Kanak-kanak menghasilkan contengan secara rawak dan tidak terkawal.
- Kanak-kanak akan mula melukis dari peringkat contengan, kepada lukisan garis lurus dan melintang kepada melukis bulatan.
- Kanak-kanak akan ada peningkatan dari contengan bulatan kepada percubaan pertama untuk melukis objek yang terdapat di sekeliling mereka dengan menggunakan garisan.
3. Peringkat Skematik (7 hingga 9 tahun)
- Lukisan mula dihasilkan mengikut konsep tertentu.
- Penekanan lebih diberikan kepada cara penyusunan objek dalam imej manusia dan objek di sekelilingnya.
- Lukisan yang dihasilkan adalah spontan, bebas dan berskala besar.
4. Peringkat " Drawing Realism " atau " Gang Age " (9 hingga 12 tahun)
- Kanak-kanak akan terus melukis dengan mengekalkan konsep dan skema tertentu.
- Imej akan dilukis secara realistik dan teliti.
- Imej-imej lukisan akan mula mengecil dari segi saiz, dan mereka akan menunjukkan sifat kritikal dengan hasil karya tersendiri.
- Perkembangan artistik kanak-kanak (Huritz dan Day) terbahagi kepada tiga peringkat :
a) Peringkat Manipulatif/Zaman Awal Kanak-Kanak (2-4 tahun)
- Kanak-kanak tidak mempunyai kawalan pada pergerakan tangan.
- lukisan yang dihasilkan selalunya tidak terkawal dan banyak terdapat di dinding, atas meja, dan kertas.
- Mereka menggunakan pelbagai medium seperti pensel, krayon dan sebagainya.
- Kanak-kanak mula beralih ke peringkat menghasilkan simbol.
- Pada peringkat ini, kanak-kanak sangat terpengaruh dengan keadaan sekeliling.
- Terdapat percubaan melukis figura dengan saiz yang betul.
- Lukisan figura dilukiskan dengan menitik berat gaya saiz sebenar objek.
No comments:
Post a Comment